Domeinnaam kiezen

Er zijn vele aspecten waar je rekening mee moet houden om tot een sterke domeinnaam te komen. Buro Renkema geeft je graag wat tips die het mogelijk maken om een goede domeinnaam te kiezen.

Kort maar krachtig

Het beste is om een korte domeinnaam te kiezen, een naam die niet langer is dan drie woorden. Het moet namelijk makkelijk te onthouden zijn. Is deze domeinnaam al in gebruik maar wil je toch dicht bij je onderwerp blijven? Probeer dan creatief te zijn met bijvoorbeeld het gebruik van voorzetsels of voeg een bijvoeglijk naamwoord toe.. Het gebruik van afkortingen kan in vele situaties ook uitkomst bieden. Hiermee verzeker je de goede vindbaarheid van je nieuwe website in de zoekmachine.

Trefwoord

Maak een lijstje met trefwoorden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp of dienst. Je kunt hierin ook gebruikmaken van synoniemen van het zoekwoord. Zo kom je tot een domeinnaam die vaak gevonden wordt in de zoekmachines. Een zoekterm dat direct gerelateerd is met het onderwerp is erg handig en versterkt je SEO.

Houd het simpel

Kies voor een eenvoudig te onthouden domeinnaam. Wanneer een bezoeker de naam van jouw website onthoudt, zal deze ook makkelijker weer jouw site bezoeken of de naam aan een naaste doorgeven. Zorg er daarom voor dat jouw domeinnaam eenvoudig te typen is en de naam een niet al te moeilijk woord is.

Vermijd speciale tekens

Laat speciale tekens zoveel mogelijk achterwege. Denk hierbij aan het gebruik van koppeltekens en underscores. Of het gebruik van cijfers naast letters. Het roept vaak misverstanden op en kan zelfs leiden tot zoeken op foutieve namen.

De naam is het onderwerp

Een domeinnaam moet direct duidelijk maken wat het onderwerp van de website is. Zo weet de bezoeker meteen wat hij kan verwachten en of de verlangde informatie te vinden is op jouw website. Een goede domeinnaam moet lang meegaan en een extra bijdrage leveren aan de naamsbekendheid van het product of bedrijf.

Opvallen ten opzichte van de concurrentie

Zorg dat je domeinnaam opvalt en zich onderscheidt van de concurrerende websites. Het is van belang om verwarring te voorkomen met de keuze van een domeinnaam die te veel op die van een concurrent lijkt. Het gevaar schuilt er bovendien in dat de bezoeker niet bij je website uitkomt, maar bij die van de concurrent

Kom je er zelf niet uit om een sterke domeinnaam te bedenken? De specialisten van Buro Renkema helpen je graag met kiezen van een sterke domeinnaam. Neem contact met ons op.