Google Fred Update
In maart dit jaar ontstond grote onrust onder internetspecialisten. Heel veel websites zagen ineens een forse daling in hun bezoekersaantallen. De reden: hun positie op Google was significant gedaald. Het blijkt dat de zoekmachine haar algoritme grondig had aangepast. De update kreeg de naam Fred. Websites die weinig meerwaarde bieden zijn vooral de klos door Fred. Wat houdt de update precies in? En hoe blijft je website hoog in de ranglijsten van Google na de update?
Algoritmes van Google
Nadat je een zoekopdracht invult in de zoekbalk, zorgt een ingewikkeld algoritme ervoor dat je binnen een paar seconden de meest relevante websites te zien krijgt. Deze formule bepaalt de posities aan de hand van meer dan tweehonderd factoren.
Af en toe merken internetspecialisten duidelijk merkbare verschuivingen in de bezoekersaantallen van belangrijke websites. Door een grotere update van Google staan de sites ineens niet meer bovenin de zoekresultaten. Halverwege maart was het dus weer zover. Update Fred was een feit.
Welke sites worden getroffen door Fred?
De Fred Update bestraft websites die weinig toevoegen. Je kan denken aan:
- Websites die alleen gemaakt zijn om zoveel mogelijk advertenties aan gebruikers te laten zien.
- Affiliate sites met weinig inhoud. Dit zijn sites die geld verdienen door bezoekers door te verwijzen naar bijvoorbeeld Amazon of Bol.com. Fred pakt websites die alleen gemaakt zijn om zoveel mogelijk ‘kliks’ naar andere websites te genereren hard aan.
- Websites met een slecht linkprofiel. Een linkprofiel is het geheel aan alle inkomende links van andere websites naar jouw site. Voorbeelden van slechte links zijn gekochte links of links van startpaginaklonen, zoals ikwilhet.nu en jouwpagina.nl. Ook inkomende links van louter niet-relevante websites dragen bij aan een slecht linkprofiel.
Zo blijft je website hoog in Google
Wil je voorkomen dat de Fred jouw website naar beneden haalt? Houd dan rekening met de volgende factoren:
- Zorg voor waardevolle content
Je website moet waardevol zijn en echt iets toevoegen. Meerwaarde heb je bijvoorbeeld als je producten vergelijkt of een aanbeveling doet.
- Reserveer niet teveel ruimte op je website voor advertenties
Als advertenties de overhand nemen, blijft er niet genoeg ruimte over voor relevante tekst. Hierdoor zal je site te weinig te weinig zinvolle informatie bevatten, redeneert Google.
- Richt je website op de bezoeker
Google wil dat websites gemaakt worden voor ‘echte mensen’, en niet voor zoekmachines. Zorg daarom voor een mooie lay-out en houd je site gebruiksvriendelijk : gebruikers moeten snel en gemakkelijk de benodigde informatie kunnen vinden.
- Zorg voor een goed linkprofiel
Let er op dat er veel ´goede´ en weinig ´slechte´ inkomende links van andere websites naar jouw site zijn. Linkbuilding is een handige manier om dit te realiseren.
Nog steeds problemen door Fred?
Heb je te maken met een plotselinge daling van je website in Google en kan je de precieze reden niet achterhalen? Of maak je je zorgen over je online vindbaarheid sinds de Fred Update? Neem dan snel contact met ons op. Wij helpen je graag je website op langere termijn vindbaar te maken en houden.