Hoe bepaalt Google jouw website posities?

Wanneer je een zoekopdracht invoert via Google, verwacht je binnen een fractie van een seconde een lijst met goede zoekresultaten. Bovendien wil je als gebruiker niet heel lang door de resultaten bladeren voordat je relevante informatie hebt gevonden. Zorg dat jouw website tussen de beste zoekresultaten staat en besteed voldoende aandacht aan bijvoorbeeld unieke content, de laadsnelheid en relevante links.

De werkwijze van Google

Voordat Google de positie van jouw webpagina in de zoekresultaten bepaalt, moet de zoekmachine van het bestaan van de pagina afweten. Hiervoor gebruikt Google automatische robots die het hele internet afstruinen om alle pagina’s op het internet te vinden en te indexeren.

Google heeft dus grofweg twee taken:

  • Indexeren van een webpagina
  • Bepalen van de positie van je website in de zoekresultaten

Indexeren

Stel het internet eens voor als een enorm groot metronetwerk in een grote stad. Elk uniek document op internet kan je opvatten als één unieke metrohalte. De zoekmachinerobots reizen de internetstad door langs metroverbindingen en proberen alle haltes te bezoeken. Het is voor de robot alleen mogelijk om van de ene naar de andere halte te komen als er een metroverbinding tussen deze twee pagina’s aanwezig is. Er moet dus simpelweg een link bestaan van de ene naar de andere pagina. Als de robot op een nieuwe pagina komt, indexeert hij deze. De robot slaat de webpagina op in een grote database, zodat Google in ieder geval weet dat de pagina bestaat.

Bepalen van de positie

Na de indexatie bepaalt Google jouw positie in de zoekresultaten. Je wilt natuurlijk voorkomen dat een gebruiker lang moet zoeken voordat hij jouw pagina vindt. Daarom is het belangrijk dat je website een hoge positie aanneemt als iemand de informatie zoekt die je aanbiedt. De manier waarop Google de relevantie van je website controleert wordt steeds complexer. Om hoog te scoren, moet je rekening houden met zogenaamde ranking factors. Dit zijn de factoren die de positie van je webpagina in de zoekresultaten bepalen.

Bepalende ranking factors voor jouw positie

Als je wilt dat jouw website een hoge positie krijgt in Google, houd dan rekening met de volgende ranking factors:

  • De kwaliteit van je content. Je teksten moeten helder en foutloos geschreven zijn
  • Het aantal relevante links van andere websites met een goede reputatie
  • De gebruiksvriendelijkheid van je website
  • De laadsnelheid van de webpagina
  • Zorg altijd voorunieke content. Voorkom dat je op twee verschillende pagina’s dezelfde tekst plaatst
  • Plaats regelmatig nieuwe content op je website. Update je website bijvoorbeeld wekelijks met een nieuwe informatieve blogs. Zo laat je aan de zoekmachines zien dat je website in beweging is en goed onderhouden wordt

In de bovenstaande lijst staan de belangrijke variabelen die van invloed zijn op jouw positie. Er zijn nog tientallen andere ranking factors die invloed hebben op je positie bij Google.

Wil je meer weten over de vindbaarheid van je website via Google of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten.