Hoe kies ik een logo voor mijn website?

Het gebruik van een uniek logo is essentieel voor de uitstraling van je website. Een goed logo wekt een positieve associatie op met jouw organisatie. Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen zijn: Wat wil ik uitstralen met mijn logo? Wat is mijn doelgroep? Wat voor diensten of producten bied ik aan en hoe kan ik me onderscheiden?

Kleurstelling

Voor je begint met het ontwerpen van een logo is het belangrijk om de kleurstelling te bepalen. Zo is in 2011 uit een onderzoek van KissMetrics gebleken dat een bepaalde kleur invloed kan hebben op het gedrag van de consument:

  • Rood: Urgentie
  • Oranje: Positiviteit
  • Geel: Optimisme
  • Groen: Balans en verfrissing
  • Paars: Luxe
  • Blauw: Vertrouwen

Herkenbaar logo voor je website

Je hebt de juiste kleurstelling gekozen voor een nieuw logo dus je bent toe aan de volgende stap. Het is tijd om te gaan brainstormen over het ontwerp. Wil je enkel een beeldmerk, zoals bijvoorbeeld McDonald’s. Of wil je ook de naam van je website in het logo verwerken? Bij een lange naam van de website is het handig om een afbeelding te combineren met tekst, zodat het strak blijft ogen. Een andere optie zou kunnen zijn dat je gebruik maakt van de initialen van de naam van je website en deze verwerkt in een logo.

Over tot actie

Je hebt nu alle voorbereidingen getroffen en bent klaar om te gaan ontwerpen. Wanneer je besluit om zelf aan de slag te gaan, geven wij je graag wat tips met welke programma’s je dit kunt realiseren.

Enkele voorbeelden:

  • Adobe Illustrator
  • Adobe Photoshop
  • CorelDraw
  • Gimp
  • Inkscape
  • Sketch

Wil je graag een nieuw logo of huisstijl om je website beter op de kaart te zetten, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact op met onze webdesigners, zij bespreken graag alle mogelijkheden.