Wat is het doel van je website?
Als je een ondernemer bent of wilt worden is het van groot belang om een goede website te hebben. Jouw doelgroep bevindt zich ook immers online, daarom is je website reclame voor jouw bedrijf. Wil je bezoekers informeren of wil je ze overhalen tot een aankoop? Kortom: wat is het doel van jouw website?
Doel om te informeren
Wil je jouw bezoekers informeren over een bepaalde dienst of onderwerp? Wanneer je als doel hebt om te informeren gaat het je niet om de bezoeker over te halen tot een aankoop, maar je wilt hem of haar ergens attent op maken.
Enkele voorbeelden zijn:
- Nieuws delen uit de omgeving van de bezoeker
- Infographics
- Veel gestelde vragen
Nieuwsberichten
Bij een nieuwsberichten website worden vanzelfsprekend nieuwsberichten uitgegeven. Voorbeelden hiervan zijn NOS.nl en Telegraaf.nl. Het doel van je website is om de bezoeker deels te informeren maar je kunt ook inkomsten genereren door middel van advertenties of abonnementen.
Verkopen
Onder de verkoopwebsites worden de webshops verstaan. Op dit soort websites heb je als doel de bezoeker over te halen om tot een aankoop over te gaan. Webshops komen de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond en zijn actief in de meest uiteenlopende niches. Volgens het CBS is het aantal webwinkels van 2007 tot 2015 gestegen met maar liefst 25.000.
Branding
Bij branding is het belangrijk om de juiste beleving te creëren bij de doelgroep van jouw merk. Hierbij wil je met een duidelijke boodschap jouw merk onderscheiden van je concurrentie waardoor de doelgroep jouw merk zal herinneren. Hierbij is het doel dus je merknaam groot, herkenbaar en bekend(er) te maken. Je bezoekers willen en moeten zich kunnen vermaken op jouw website zonder het idee te krijgen iets te moeten kopen. Het inzetten van storytelling is hierin erg belangrijk. Storytelling is een vorm van schrijven waarin mensen van nature communiceren.
Doel om leads te genereren
Tot slot heb je nog de leadwebsites. Op dit soort websites heb je als doel om de bezoeker over te halen een offerte aan te vragen. Het is dus van belang dat alle informatie duidelijk op je website staat met een call to action. Hierin geef je aan waarom de bezoeker een offerte moet aanvragen. Kom met krachtige punten. Het is essentieel dat de bezoeker het contactformulier snel vindt, plaats deze dus op zichtbare plaatsen binnen je website.
Als (beginnende) ondernemer moet je voor jezelf nagaan wat voor website het beste bij je dienst of product aansluit. Ben je er nog niet helemaal over uit wat het doel van jouw website gaat worden? Onze webdesigners helpen je graag bij het maken van jouw keuze.